Te och hälsovård

Sep 11, 2025

Lämna ett meddelande

Li Shizhen skrev i sitt Compendium of Materia Medica: "Te har en lätt och luftig konsistens. När det plockas börjar knoppar och jordfräsar precis spira, vilket förkroppsligar vårens anda. Även om det är bittert är dess arom lätt och avslöjar yangen inom yin, som kan både stiga och sjunka." Detta uttalande illustrerar det unika med te: dess förmåga att penetrera de fem inre organen och utöva omfattande närande effekter.

Den fjärde volymen av "The Chinese Tea Ceremony" visar att, med den gradvisa fördjupningen av modern forskning, innehåller te över 500 kemiska ämnen, främst inklusive: teofyllin, koffein, teobromin, katekiner, flavonoider, theatrans, fenoler, alkoholer, aldehyder, syror, lipider, vitaminer, oljor, lipider, proteiner, kolhydrater, många mineraler. De flesta av dessa komponenter är fördelaktiga för människokroppen, och deras kombinerade effekter kan förebygga och behandla sjukdomar.

 

Detta manifesteras specifikt på följande sätt:

 

I. Komplettera flera näringsämnen

1. Att dricka te fyller på viktiga vitaminer, såsom vitamin C och B-vitaminer. I nordvästra Kina och Tibet, där etniska minoriteter bor, är te den primära källan till vitaminer för lokalbefolkningen.

2. Att dricka te fyller på viktiga proteiner och aminosyror. Te innehåller ett rikt utbud av aminosyror, upp till 25 totalt, inklusive sex av de åtta essentiella aminosyrorna.

3. Att dricka te fyller på viktiga mineraler. Te är rikt på viktiga makronäringsämnen (såsom fosfor, kalcium, kalium, natrium, magnesium och svavel) och spårämnen (såsom järn, mangan, zink, selen, koppar, fluor och jod).

 

II. Att dricka te stärker kroppen

1. Att dricka te skyddar hjärtat

Forskning visar att te innehåller en stor mängd naturliga ämnen, som flavonoider och vitaminer, som förhindrar att blodkropparna klumpar sig. Att dricka minst en kopp te dagligen kan minska risken för hjärtinfarkt med 44 %.

2. Att dricka mer te kan förhindra kronisk gastrit.

Helicobacter pylori är en av de vanligaste bakterierna i världen och den direkta orsaken till kronisk aktiv gastrit. En forskargrupp från Hangzhou Municipal Health Supervision Institute och First Affiliated Hospital vid Zhejiang University School of Medicine fann att regelbunden tedrickning avsevärt minskar H. pylori-infektion. Ju längre och mer frekvent te som dricks, desto färre personer testar positivt för H. pylori.

3. Vitt te kan förebygga cerebrovaskulär sjukdom.

Efter år av klinisk observation drog en känd professor vid Zhejiang University School of Medicine slutsatsen att hyperkoagulabilitet är ett nyckelvillkor för trombos. Vitt te, med dess antikoagulerande och fibrinolytiska effekter, kan förändra detta tillstånd utan biverkningar av vanliga antikoagulantia.

4. Te kan sänka kolesterolet.

Det franska nationella institutet för hälsa och medicinsk forskning genomförde en klinisk prövning där över 20 patienter med höga blodlipidnivåer drack en kopp Yunnan Tuo-te dagligen. Efter två månader minskade patienternas genomsnittliga blodfettnivåer med 22 %. En liknande studie utförd av Kunming Institute of Medical Research i mitt land gav liknande resultat.

5. Te kan förbättra immuniteten

Det mänskliga immunsystemet är uppbyggt kring immunglobuliner, som identifierar invaderande patogener. Vita blodkroppar och lymfocyter producerar sedan antikroppar och makrofager för att neutralisera dem. Regelbunden tekonsumtion kan öka antalet och aktiviteten hos dessa celler, främja produktionen av interleukiner i mjältceller och därmed förbättra immuniteten.

6. Te kan förhindra karies och influensa

Fluoridjonerna i te reagerar med kalcium i tänderna och bildar en mindre syralöslig -fluorapatit, vilket förbättrar tandmotståndet och förhindrar karies. Katekinerna i te hämmar aktiviteten av influensaviruset.

7. Te kan förebygga leukemi och cancer

I augusti 1945 utsattes överlevande från atombombningarna av Hiroshima och Nagasaki för olika grader av strålning, och många utvecklade leukemi och andra cancerformer och dog därefter. Efterföljande undersökningar visade dock att tre grupper hade lägre frekvens av leukemi och andra cancerformer: tebönder, tehandlare och vanliga tedrickare. Detta fenomen är känt inom det medicinska samfundet som "Hiroshima-fenomenet." Detta tyder på att långtidsdrickande av te-har anti-strålningseffekter.

8. Te förebygger och behandlar åderförkalkning

I klinisk praxis fann det andra affilierade sjukhuset vid Zhejiang Medical University att tepigment hade en signifikant antifibrinolytisk effekt på 120 patienter med hyperlipidemi och förhöjda fibrinogennivåer, utan några biverkningar. På liknande sätt var behandling med Danshen (Salvia miltiorrhiza) endast effektiv hos 55 % av patienterna. Kolesterolet i te kan reglera fettomsättningen och därigenom sänka kolesterolet i blodet och förebygga och behandla åderförkalkning.

9. Te förebygger och behandlar leversjukdomar

Teets förmåga att rensa värme och avgifta har varit känd sedan urminnes tider. Med den moderna teknikens framsteg har människor gradvis insett att katekinerna i te kan förebygga och behandla ansamling av kolesterol och neutralt fett i blodet och levern, och på så sätt främja leverns hälsa. Enligt forskning har ett visst katekin i te utvecklats utomlands som ett-leverskyddsmedel, vilket visar lovande terapeutiska effekter vid förebyggande och behandling av kronisk hepatit.

10. Att dricka te förebygger och behandlar ögonsjukdomar

Att dricka te har fördelarna med att förbättra synen och rensa sinnet, som dokumenterats i gamla texter som "Chapu", "Compendium of Materia Medica", "Shennong's Classic of Materia Medica" och "Compendium of Materia Medica".

 

 

Skicka förfrågan
Kontakta ossom har någon fråga

Du kan antingen kontakta oss via telefon, e-post eller onlineformulär nedan. Vår specialist kommer att kontakta dig inom kort.

Kontakta nu!